VIII. MOBILROBOT PROGRAMOZÓ ORSZÁGOS CSAPATVERSENY versenykiírás
2019/2020-as tanévben, a Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Kara megrendezi az VIII. Mobilrobot Programozó országos csapatversenyt középiskolás diákok számára.
A verseny célja
A tehetséges és a mérnöki tudományok, valamint a programozás iránt fokozottan érdeklődő diákok számára, lehetőséget biztosítani arra, hogy tudásukat, kreativitásukat – nemcsak számítástechnikából – az elkészítendő pályamunka és a verseny döntőjén megoldott feladatok bemutatásával összemérjék.
A verseny résztvevői
Iskolatípustól függetlenül bármely 8-12. iskolai évfolyam tanulói, minimum 2 fős, maximum 4 fős csapatban. Egy csapat tagjai különböző iskolák tanulói is lehetnek.
Versenyfeladat
A verseny a LEGO cég által forgalmazott Mindstorms NXT vagy EV3 robotok programozására épül, és 2 fordulós.
Az 1. fordulóban a csapatoknak otthoni munkával kell tetszőlegesen tervezett és épített Mindstorms NXT vagy EV3 robotokra egy általuk választott legalább két robot kommunikációját kihasználó programozási feladatot megvalósítaniuk (pl.: távvezérlési feladat, játékszi-muláció, …). Pályamunkaként a program(ok) magyarázatokkal ellátott forráskódját, a megoldott feladat leírását, és a megoldásról (robotok működéséről) készített videót kell elküldeniük a verseny szervezőinek (célszerűen egy tetszőleges, de elérhető tárhely linkjének megadásával). A programozáshoz bármilyen programozási környezet használható.
A pályamunkákat szakmai zsűri értékeli, figyelembe véve a programozás formai és tartalmi elemeit, a kreativitást, a megvalósítás részleteit.
A zsűri döntése alapján kerül meghívásra a döntőbe (2. forduló) a legjobb 8-10 csapat.
A 2. fordulóban a csapatoknak egy előre elkészített terepasztalon kell útvonalkövetési és akadálypálya jellegű feladatokat megoldaniuk egy előre összeépített robotra írt programok segítségével.
A döntőben a programozásra rendelkezésre álló idő: 90 perc.
A robotot a csapatok hozhatják a versenyre, vagy ennek hiányában a szervezők biztosítják. Ha a robotot a csapat hozza a döntőre, akkor robotnak meg kell felelnie az versenykiírás 1. mellékletében szereplő leírásnak. A robot átépítésére a versenyen nincs lehetőség. Valamennyi robot rendelkezhet 2 fény/szín-, 1 hang-, 1 ultrahang- és 1 nyomásérzékelővel, valamint két nagy szervomotorral és egy médium motorral, amely egy emelőkart mozgat. A robot egy lehetséges építési útmutatóját a 2. melléklet tartalmazza.
Az akadálypályán a feladatok megoldása során a feladat megvalósításának precizitása a döntő (pontozási skála és a zsűri döntése alapján). A zsűri a programok forráskódját is megnézi és pontozza. A megoldás során a csapatok használhatják a rendelkezésükre bocsátott tesztpályát és csapatonként két-két számítógépet a szükséges és telepített programokkal, valamint egy-egy megépített robotot. A döntőn bármilyen programkörnyezet használható a szervezőkkel történő egyeztetés után.
A 90 perc letelte után a csapatok az akadálypályán bemutatják a megoldásaikat, valamint előadás formájában az első fordulóban elkészített programjukat. A kommunikációs program bemutatásához odahaza készíthetnek prezentációt. A bemutatóra csapatonként 15 perc áll a rendelkezésükre.
A tesztpálya teljes egészében csak a döntőn válik ismertté, de a döntőbe jutott csapatoknak a megoldandó programozási feladatok jellegéről, és a tesztpálya vázlatos felépítéséről az első forduló zárását követően tájékoztatót küldünk.
A végső sorrend a zsűri döntése alapján alakul ki, amelynek részei:
- az első fordulóban elkészített program(ok) és robot(ok),
- a második fordulóban megvalósított akadálypálya megoldása,
- a 2. fordulóban megtartott előadás.
A verseny győztes csapatának egyaránt rendelkeznie kell programozói tudással, kreatív tervezési, probléma-megoldási kompetenciákkal és előadói képességekkel is.
Egyéb szabályok
• Minden csapat azonos kategóriában indul, életkortól függetlenül.
• Egy tanuló csak egy csapatnak lehet a tagja, egy csapat csak egy pályaművel nevezhet.
• Egy iskolából több csapat is indulhat.
• A versenyből kizárásra kerülnek a kiírásnak nem megfelelő pályamunkák, valamint a bizonyíthatóan nem önálló (pl.: mások által már publikált) munkák.
• A zsűri által arra érdemesnek ítélt megoldásokat az Interneten (az egyetem honlapján) publikáljuk, természetesen a szerzői jogra vonatkozó szabályok betartásával.
A verseny díjazása
A verseny döntőjébe jutott csapatok díjazására fordított összeg: 500 000 Ft. A döntőbe jutott csapatok az oklevelek mellett számítástechnikai eszközöket, vásárlási utalványokat, egyéb tárgyjutalmakat kapnak.
A verseny határidői
Nevezési határidő: 2019.11.04. (23.59 óra)
Nevezni a
https://docs.google.com/forms/d/17h0y3zwqH7Qg7NZ_zYi-aCJsmfXj4eH1SxLwcrvAOiU
címen elérhető elektronikus űrlapon keresztül lehet.
Pályamunkák beküldési határideje (1. forduló zárása): 2020. január 15.
Az elektronikusan feltöltött pályamunkák elérhetőségi linkjét a robotverseny@gmail.com címre kérjük küldeni. A feltöltött anyaghoz a zsűrinek teljes hozzáférése kell, hogy legyen.
Értesítés a döntőbe jutásról: 2020. január 29.
Verseny fő védnöke
Dr. Fülöp Tamás, a Neumann János Egyetem rektora
A versenybizottság tagjai (szervezők és elérhetőségek)
Dr. Pásztor Attila – Neumann János Egyetem GAMF Kar, 6000 Kecskemét, Izsáki u. 10.
e-mail: pasztor.attila@gamf.uni-neumann.hu
tel.: 06 20 421 9931
Kiss Róbert – Bányai Júlia Gimnázium, 6000 Kecskemét, Nyíri u. 11.
e-mail: robekiss@gmail.com
tel.: 06 20 479 8460
Előre is sikeres és eredményes versenyzést kívánva, várjuk mielőbbi nevezésüket!